Tuesday 20 December 2011

GENTIAN POLIESTER, AKRILIK, GETAH, & KACA

POLIESTER
Merupakan fabrik ciptaan baru dalam bidang tenun fabrik. Ia diperbuat daripada hasil petroleum. Kebanyakkannya dicampur dengan benang kapas ( 35% kapas + 65% tetoron ) untuk memperelokkan lagi mutunya tapi menurunkan lagi harganya.
Contoh-contoh
Terylene - Gentian pertama (1941) hasil campuran petrolium+glikol+asid tereftalik dan boleh dibuat   dalam pelbagai bentuk. 


AKRILIK
Daripada semua gentian buatan ,gentian akrilik berupa hampir sama dengan bulu biri-biri kerana ia lembut dan hangat apabila dipegang.
Contoh-contoh
1. Orlon ialah gentian akrilik yg pertama, yg telah dibuat di Amerika Syarikat dan diikuti oleh Britain yg mengeluarkan Acrilan  dan Courtelle. 


Courtelle merupakan bahan kimia akrilonitril yg dibuat daripada hasil petroleum/gas asli. Ia dibuat sebagai gentian staple di Britain sahaja dan boleh dicampur dengan sebatian gentian bulu biri-biri dan kadang-kadang gentian kapas.
2. Modakrilik merupakan kumpulan fabrik yg mempunyai ciri-ciri akrilik tetapi mempunyai satu sifat tambahan iaitu ia tidak menyala. Ia berlainandaripada fabrik buatan yg lain dan tidak mencair/terjatuh jika terkena api.


GETAH
Contoh : Latex
Sifatnya : Memberi/memeri. Digunakan untuk bengkung dan pakaian mandi. Sangat kukuh.
Teknik menjahit : Ketegangan benang hendaklah sesuai untuk mengelakkan kelim berkedut. Elakkan dari tetas selalu. Gunakan gunting tajam ,benang yg baikseperti nilon/terylene. Jangan ditarik fabrik ketika menjahit . Penjagaan : Gosok dari bahagian dalam.


KACA
Contoh : Kaca Fibrika ( fibreglass )
Sifat : Tidak mudah luntur dan sesuai untuk kain-kain langsir. Tahan api ( fiber proof ) tidak berkedut, memeri/mengecut.
Teknik menjahit : Uji dahulu kia dan ketegangan benang. Gunakan benang dan merserais, kia panjang dan kendur sedikit, jarum tajam dan tekanan sederhana. Kain lapik ( lining )hendaklah dari gentian kaca fibrika juga.
Penjagaan : Jangan cuci kering /menggunakan mesin pencuci. Jangan diberus. Bilas bersih. Gantung pada tali/batang untuk mengeringkannya. Jangan gunakan penyepit.

No comments:

Post a Comment